Montessori pedagógiai céljai eszközei révén valósulnak meg. Az eszközök a nevelés tartalmának hordozói, melyek a gyermek egész személyiségére hatnak. Az eszközökkel Montessori célja a gyermeki öntevékenység biztostása, hogy a gyermek minél önállóbb legyen, és minél kevésbé függjön a felnőttektől. Az eszközökkel való játék nem helyettesíti, csak megkönnyíti a világ megismerését.

Felismerte a tanulás valóságos folyamatát, hogy biztos tudást szerezni  csak tapasztalás útján, cselekvéssel lehet. A gyermeket elsősorban nem a felnőtt tanítása, hanem a saját maga által végzett cselekvéssel szerzett tapasztalata vezeti el a biztos tudáshoz.

A gyermek a tevékenységek során önmagát fejleszti, és a fejlődés örömet okoz számára. Többféle eszközzel játszva sokszor új kombinációk kialakításáig jutnak el, fantáziájuk szabadon szárnyalhat.

Az eszközök rendkívüli jellemzője, hogy ha a gyermek hibásan „dolgozott” önmaga is rájön, és önállóan keresheti meg a jó megoldást.

„Nem ismereteket kell közölni, hanem eszközöket kell a gyerekek kezébe adni!”

Montessori eszközök közös tulajdonságai:

  • méretükben a gyermek kezéhez igazodnak
  • esztétikusak, szépek anyagukban és színükben egyaránt, ezáltal is cselekvésre motiválják a gyerekeket
  • meghtározott ismeret, vagy képesség kialakítását segítik elő
  • tartalmazzák a megoldás kontrollját
  • tartósak, higiénikusak, könnyen tisztíthatóak

 

Néhány példa Montessori játékokra (Pinterest-en rengeteg szuper ötletből lehet csemegézni! 😉 ):